به گزارش دیباچه، مهدی غفوریان، آهنگساز و خواننده کشورمان، معتقد است: صداقت جاری در کلام از مهمترین شاخصه هایی به شمار می رود که یک ترانه اصیل ایرانی برای ماندگاری در اذهان به آن نیازمند است همچنین او می گوید: ترانه های برخی خوانندگان همچون معین زد، مسیح آرش و ماکان بند صرفا از نوع قطعات بازاری هستند که وجوه هنری و شاعرانگی در آن‌ها خیلی کم دیده می شود و برای مدت کوتاهی در بین مردم رواج دارند و زود به فراموشی سپرده می شوند.

صداقتِ کلام ، از شاخصه های اصلی یک  ترانه اصیل ایرانی است/ ترانه های

مهدی غفوریان آهنگساز، تنظیم کننده و خواننده به خبرنگار دیباچه گفت: فضای موسیقی در گذشته به گونه ای بود که هم، کلام خوبی وجود داشت که به راحتی می‌توانستیم موسیقی خوبی روی آن سوار کنیم و هم موسیقی درستی داشتیم که این امکان را به ما می‌داد تا ترانه یا شعر درستی روی آن جاسازی کنیم.بسیاری از ترانه ها و شعر های درست و خوب، انگار ملودی شان را با خودشان می‌آورند.

” غفوریان ” که تنظیم قطعاتی همچون ” تب عشق” ، ” دیر است ” و “عطر نبودن ” را در کارنامه هنری خود دارد، در ادامه گفت: الان قالب اتفاقاتی که در بازار موسیقی رخ داده، به قول پیروز ارجمند ” به فضای موسیقی آدامسی مبدل شده”! یعنی برای آهنگ ها، قطعات برای مدت کوتاهی شیرینی خود را دارند و مردم طالب شنیدن آن هستند.
امروزه، برخی آهنگسازان و ترانه سرایان ما از سطح درک و شعور مردم سوء استفاده بازاری می‌کنند و از آنجا که مردم از این موضوع کمتر مطلع هستند، فکر میکنند آنچه که به عنوان موسیقی در بازار جریان دارد، شکل کامل موسیقی است.

او ادامه داد: بعضا با خوانندگانی همکاری داشتم که وقتی به آنها پیشنهاد میدادم تا آثار خوانندگان قدیمی را گوش کنند، حتی آنها را نمیشناختند، ولی برخی از خوانندگانی که از مدل صداهای غربی برخوردار هستند را به خوبی می شناختند.

« غفوریان » تصریح کرد: ترانه های ماندگاری هستندکه بسیار ساده و درست، به مسائلی پیرامون  ارتباط آدم ها، از جمله دلتنگي، شوق، صبر و غم  میپردازند و دور از واقعیت نیست که دلیل مورد توجه قرار گرفتن آهنگ ها توسط مردم، صداقت کلامی است که در آن موج میزند؛ در واقع صداقت کلام در این ترانه ها، سبب شده تا آنها در دل مردم نفوذ کنند.به هر حال بنده آدم دوران گذشته هستم و با خوانندگان گذشته بزرگ شدم و زندگی کردم و ادبیات ترانه و نوع موسیقی هایم با آنها شکل گرفته؛ البته من خودم را اندازه خوانندگان موفق گذشته نمیدانم، خوانندگان و آهنگسازان موفق گذشته از جمله زنده یاد ” بابک بیات ” در کنار آنها بزرگ شدم و از آن‌ها یاد گرفتم.

صداقتِ کلام ، از شاخصه های اصلی یک  ترانه اصیل ایرانی است/ ترانه های

او بیان کرد : یک جریانی در موسیقی ما شکل گرفته است که در آن خوانندگانی چون معین زد، ماکان بند ، آرش و مسیح روی کار آمدند، ولی با یک مقدار تفکر بر قطعات آنها می توان گفت آثارشان فقط از نوعی موسیقی بازاری بهره می‌برد و متاسفانه ادبیات ترانه آن ها بسیار سطحی و مضر برای فرهنگ جوان ها و نوجوان ها است.

غفوریان در ادامه گفت: بنده سعی دارم قطعات خودم را به روز تنظیم کنم و به ملودی آنها وفادار باشم و در عین وفاداری به روز بودن را سرلوحه کارهایم قرار دهم؛ به عبارتی سعی میکنم ملودی اصلی را خراب نکنم و آن را در قالب یک تنظیم الکترونیکی که چند ساز آکوستیک درآن وجود دارد، تحویل مردم دهم.

یا کار قبلی من که با عنوان ” گل واژه ” است، به عنوان مثال در آن سال ها دو خواننده قدیمی، دو ورژن از این آهنگ را اجرا کردند که آنها را به صورت جدید و به سبک نو تنظیم کردم؛ یعنی هم اکنون به گونه ای تنظیم و وارد بازار شده، که باب دل جوان ها و نسل امروز هستند.در واقع قطعات خوش رنگ و لعابی شده اند که به ذائقه نسل جدید خوش می آیند.

در کل ریمیکس های ادامه دار را دوست دارم و علاقه مند هستم این ریمیکس ها را تبدیل به آلبوم کنم و با کمک دوستان خود مجوز آنها را خواهم گرفت و کنسرتی نیز برگزار خواهم کرد و امیدوارم کارهایی که میخوانم ،به گونه ای شود که باب میل مخاطب گردد؛ البته برخی از کارهایم بوده که آنچنان که باید شنیده نشده، در صورتی که علاقه مند هستم آن کارها زودتر بیرون بیاید. به عنوان مثال کاری از یکی از خوانندگان قدیمی برای انتشار آماده است و به لحاظ محتوایی نیز هیچ مشکلی برای انتشار در این زمان ندارد و حتی از استانداردهای وزارت ارشاد نیز برخوردار است. فقط کمی چکش کاری احتیاج دارد که آن را نیز همراه دوستان انجام خواهم داد.

گفتگو از : دینا محمدی 

انتهای پیام/

source

توسط nastoor.ir