دعوت سخنگوی شورای نگهبان از کارشناسان برای ارسال نکات خود درباره لایحه قانون تجارت/ انتخابات میان دوره‌ای خبرگان و مجلس سال آینده برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان لایحه قانون تجارت را مفصل دانست و گفت: این لایحه بررسی‌های مفصلی لازم دارد و از کارشناسان می‌خواهیم تا نکات خود برای ما ارسال کنند.

خبرگزاری میزان– هادی طحان‌نظیف امروز، شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد شهید یحیی سنوار بیان کرد: این فرمانده مجاهد اجر عمری رشادت خود را دریافت کرد این فرماندهان می‌روند، اما راه وی ادامه خواهد داشت. به وعده الهی به زودی پیروزی جبهه مقاومت را خواهیم دید و دل‌ها به این توفیق روشن خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: این روز‌ها شاهد حملات ددمنشانه به مردم بی‌دفاع، کودکان مظلوم غزه و لبنان هستیم و این جنایات و فجایع نتیجه بی‌توجهی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی است.

وی گفت: در این میان حضور و پشتیبانی مردم از مقاومت هم درس‌آموز است، به‌عنوان نمونه تشییع باشکوه شهید نیلفروشان یک‌بار دیگر عمق باور مردم به مقاومت را نشان داد و ان‌شاءالله این مسیر تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح‌ها و اساس‌نامه‌های ببرسی شده در شورای نگهبان بیان کرد: طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان‌نظیف گفت: در این مدت چندین طرح تنقیح از جمله اصلاح قوانین معتبر در حوزه بیمه نیز خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت که در برخی مواد واجد ابهام است و به مجلس ارسال شد.

سال آینده انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره ۲ کرسی خالی مجلس خبرگان و انتخابات میان دوره‌ای گفت: سال بعد هم‌زمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا انتخابات ميان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال میزان‌ درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه قانون تجارت و موضع شورای نگهبان درباره آن اظهار داشت: این لایحه مفصل است و بررسی های مفصلی لازم دارد از همین جا از کارشناسان این حوزه دعوت می‌کنم اگر نکاتی دارند به ما ارسال کنند.

طحان‌نظیف گفت: ما از نظر شرعی و قانون اساسی می‌توانیم بررسی کنیم، بعد از آن چه ایراد شکلی باشد و چه ماهوی بعد از بررسی پاسخ آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان تایید شد

وی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: این مصوبه برای طی مراحل بعدی خود در اختیار مجلس قرار دارد.

طحان‌نظیف با بیان اینکه هر قانونی امکان اصلاح دارد بیان داشت: نسبت‌ به هر مصوبه‌ای نظرات مختلف وجود دارد. شورای نگهبان از نظر شرعی و قانون اساسی مصوبات را بررسی می‌کند. ما به مباحث کارشناسی از نظر اینکه خوب است یا بد است وارد نمی‌شویم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت گفت: نسبت به این طرح در مرحله آخر شورای نگهبان هیچ ایرادی نداشت. این طرح با توجه به ایرادی که هیئت عالی نظارت داشت عملاً با اصرار مجلس به مجمع ارسال و ارجاع شد.

طحان‌نظیف درباره رفع فیلترینگ گفت: این موضوع در حیطه وظایف شورای نگهبان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی‌ اشاره چندباره رئیس جمهور به رد صلاحیت خود گفت: رئیس جمهور کشورمان تاکنون ۵ بار در انتخابات مجلس ثبت‌نام و هر پنج‌بار تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی درباره طرح استعفای معاون رئیس‌جمهور در مجلس گفت: در این رابطه تا الان از شورای نگهبان استعلامی صورت نگرفته است؛ لذا باید بگویم ما نظری نداریم اگر از شورا رسماً پرسیده شود و البته سوال در حیطه صلاحیت‌های شورا باشد ما آن را بررسی می‌کنیم و نظر خودمان را اعلام می‌کنیم.

طحان‌نظیف ادامه داد: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان در سال ۶۰ تفسیر کرده‌است، خیر، این تفسیر شورای نگهبان نبوده بلکه پاسخ به استعلام یک شخص بوده‌است و این موضوع ازجهت حقوقی خیلی متفاوت است، تفسیر، رأی بالای سه چهارم اعضا را می‌خواهد و اعتبار بالایی در نظام حقوقی ما دارد حتی بر نظرات بعدی شورا نسبت‌به مصوبات هم حاکم است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس هم که دراین‌باره حکم متفاوتی دارد در سال‌های بعد آن تصویب شد و با مغایرت از سوی شورای نگهبان مواجه نشده است اظهار کرد: براساس آن رویه‌ای شکل‌گرفته است لذا چنین نکاتی وجود دارد، ولی همان‌طورکه عرض کردم ما فعلاً نظری نداریم اگر از شورا استعلام شود و در حیطه وظایف شورا باشد آن را بررسی می‌کنیم و جمع‌بندی اعضای شورا هر چه باشد آن را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره لوایح مربوط به اف‌ای تی اف گفت: شورای نگهبان سال‌های گذشته نسبت به این لوایح اظهارنظر کرده‌ است و الان نسبت‌ به این موارد فارغ است. نسبت به پالرمو که شورا ایرادی نداشت و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام ایراداتی داشت که در آن مقطع با اصرار مجلس موضوع به مجمع ارسال شد، اما نسبت‌به سی اف تی شورا ایراداتی داشت که در همان مقطع با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد لذا باید عرض کنم این ۲ لایحه در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

 

انتهای پیام/

source

توسط nastoor.ir