اینک‌ اسکیپ یک ویرایشگر گرافیک برداری متن‌ باز است که مشابه نرم‌ افزارهایی مانند Adobe Illustrator، Corel Draw، Freehand یا Xara X عمل می‌کند. آنچه که اینک‌ اسکیپ را متمایز می‌کند، استفاده از فرمت Scalable Vector Graphics (SVG) به عنوان فرمت اصلی است که یک استاندارد مبتنی بر XML و تحت نظر W3C است.

 

آشنایی با Inkscape ویرایشگر گرافیک برداری

 

در مقایسه با ویرایشگرهای گرافیک شطرنجی (رستری) مانند فتوشاپ یا Gimp، اینک‌ اسکیپ تصاویر خود را در فرمت برداری ذخیره می‌کند. گرافیک برداری یک توصیف مستقل از رزولوشن اشکال و اشیاء واقعی است که در تصویر مشاهده می‌کنید. یک موتور رستری‌ سازی از این اطلاعات برای تعیین نحوه ترسیم هر خط و منحنی در هر رزولوشن یا سطح بزرگنمایی استفاده می‌کند.

برخلاف گرافیک شطرنجی (رستری) که همیشه به یک رزولوشن خاص متصل است و تصویر را به صورت یک شبکه‌ای از پیکسل‌ها ذخیره می‌کند، گرافیک برداری به این محدودیت رزولوشنی وابسته نیست.

اینک‌ اسکیپ همچنین می‌تواند تصاویر شطرنجی را وارد کرده و نمایش دهد. یک تصویر شطرنجی وارد شده، به عنوان یک شیء جدید در گرافیک برداری شما قرار می‌گیرد و می‌توانید با آن مانند دیگر اشیاء کار کنید (حرکت دادن، تغییر شکل، برش و غیره).

اگرچه اینک‌ اسکیپ همه امکانات نرم‌ افزارهای پیشرو در ویرایش گرافیک برداری را ندارد، اما نسخه‌های جدید آن بسیاری از قابلیت‌های اساسی ویرایش گرافیک برداری را ارائه می‌دهند. کاربران گزارش داده‌اند که با موفقیت از اینک‌ اسکیپ در پروژه‌های مختلفی مانند گرافیک وب، نمودارهای فنی، آیکون‌ها، هنر خلاقانه، لوگوها و نقشه‌ها استفاده کرده‌اند.

 

 

دانلود نرم افزار Inkscape

source

توسط nastoor.ir