ابتدای امسال، کمیسیون اروپا با معاف کردن مایکروسافت اج از قوانین DMA (قانون بازارهای دیجیتال) با علامت گذاری نکردن آن به عنوان «یک سرویس هسته ای برای پلتفرم» موافقت کرد. این تصمیم، سازندگان مرورگرهای شخص ثالث و گروه‌ های مدافع را ناراحت کرد و آنها علاوه بر درخواست قبلی اپرا، اکنون از اتحادیه اروپا می‌خواهند تا دوباره این موضوع را بررسی کند.

روزنامه The Register نسخه‌ای از نامه ارسالی به کمیسیون اروپا را که توسط ویوالدی، واترفاکس، ویو باکس و انجمن حمایت از وب باز امضا شده است، به دست آورد. این شرکت‌ ها ادعا می‌کنند که تصمیم اتحادیه اروپا باعث می‌شود مایکروسافت برای رویه‌ های ناعادلانه Edge در ویندوز که «مهمترین دروازه برای کاربران برای دانلود یک مرورگر مستقل است» مجازات نشود.

 

اج مایکروسافت از زیر تیغ قوانین اروپا در رفت

 

رویه‌ های مورد نظر شامل تزریق تبلیغات مایکروسافت به وب‌ سایت‌ های مرورگرهای دیگر، پاپ‌ آپ‌ های مداوم با پیام‌ های گمراه‌ کننده در مورد مرورگرهای رقیب، موانع نرم‌ افزاری هنگام تغییر مرورگر پیش‌ فرض و موارد دیگر می‌شود.

این نامه همچنین بیان می‌کند که صفحه‌ی انتخاب مرورگر که به دلیل DMA روی پلتفرم‌های موبایل اجرا شده است، به خوبی کار کرده و ثابت کرده که این قوانین می‌توانند از حق انتخاب کاربر در عین حال که نوآوری را ترویج می‌کنند، محافظت کنند.

ما به دلیل اینکه معتقدیم شما باید همان حق انتخاب مرورگر را در ویندوز داشته باشید که در اندروید یا iOS دارید، به تصمیم کمیسیون اروپا اعتراض می‌کنیم. مگر اینکه Edge به عنوان یک سرویس هسته ای برای پلتفرم در نظر گرفته شود، وعده DMA برای عدالت، رقابت و حق انتخاب مصرف کننده در رایانه‌ های شخصی ویندوز محقق نخواهد شد.

با وجود تمام الگوهای تاریک (روش‌ های فریب‌ آمیز) و پاپ‌ آپ‌ های آزاردهنده، مایکروسافت اج همچنان سهم بازار بسیار کمی در بازار مرورگرهای دسکتاپ دارد. یافته‌ های Statcounter در سپتامبر 2024 نشان می‌دهد که سهم Edge کمی بیش از 5 درصد است و به‌ شدت از کروم عقب است.

اگرچه مایکروسافت اج به عنوان یک سرویس هسته ای برای پلتفرم در نظر گرفته نمی‌شود، اتحادیه اروپا اخیراً مایکروسافت را مجبور کرد که امکان حذف این مرورگر را در ویندوز 10 و 11 فراهم کند. با این حال، این تغییر برای مشتریان خارج از اتحادیه اروپا اعمال نمی‌شود و آنها همچنان هیچ انتخابی جز کنار آمدن با آن یا استفاده از برخی زورگویی‌ ها برای خلاص شدن از «دانلود کننده کروم» (همانطور که بسیاری از کاربران به شوخی Edge را صدا می‌زنند) ندارند.

source

توسط nastoor.ir