اخیراً، خبر استعفای سه مدیر ارشد از OpenAI، یعنی CTO میرا موراتی، معاون تحقیق بارِت زُف و مدیر ارشد تحقیق بوب مک‌گرو، به طور مستقل و با شرایط خوب، زنگ خطری برای احتمال آشفتگی در این شرکت به صدا درآورده است.

 

OpenAI در آستانه تحولات بزرگ

 

با این استعفاها، تنها سه نفر از ۱۳ مؤسس اصلی OpenAI همچنان در رأس شرکت باقی مانده‌اند. در پاسخ، سم آلتمَن، مدیرعامل، اعلام کرده که رهبری فنی را بازسازی خواهد کرد و محققان باقی مانده مستقیماً به او گزارش خواهند داد. آلتمَن همچنین در یک جلسه عمومی گفت که پست CTO به زودی پر نخواهد شد، زیرا شرکت در حال ترسیم مسیر جدیدی است.

پس از اعلام استعفای موراتی، آلتمَن گفت که قصد دارد ساختار OpenAI را با داشتن تعدادی از کارمندان ارشد در نقش‌ های فنی که مستقیماً به او گزارش می‌دهند، مسطح کند. در یک جلسه عمومی هفته گذشته، آلتمَن به کارمندان گفت که شرکت در حال حاضر به دنبال جایگزینی موراتی در نقش CTO نیست.

هرج‌ ومرج در رهبری حتی به هیئت مدیره OpenAI نیز گسترش یافته است. به عنوان بخشی از توافق برای بازگرداندن آلتمَن، همه مدیران قبلی به جز آدام دی‌ آنجلو، مدیرعامل کورا، تغییر کردند.

تا به امروز، OpenAI هیئت مدیره خود را گسترش و تنوع بخشیده است و هفت عضو جدید از حوزه‌ های کسب‌ و کار، دولت و فناوری اضافه کرده است: برت تیلور، مدیرعامل سابق Salesforce؛ لری سامرز، وزیر خزانه‌ داری سابق ایالات متحده؛ و فیجی سیمو، مدیرعامل Instacart. شایان ذکر است که آلتمَن در ماه مارس پس از تبرئه شدن مجدداً به شرکت پیوست.

تغییرات رهبری در میان جمع‌ آوری سرمایه ۶.۶ میلیارد دلاری OpenAI از سرمایه‌ گذاران مانند Thrive Capital و Tiger Global اتفاق می‌افتد که ارزش آن را به ۱۵۷ میلیارد دلار افزایش داده است. با این حال، همه چیز با جریان نقدی عظیم روان نیست. اخیراً، OpenAI از سرمایه‌ گذاران خواست تا از حمایت پنج استارتاپ خاص هوش مصنوعی، از جمله یکی از ایلیا سوتسکیور، یکی از مؤسسان سابق، خودداری کنند.

این درخواست برای محدود کردن سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های دیگر هوش مصنوعی در تضاد چشمگیری با منشور بنیانگذاری OpenAI برای توسعه مفید و همکاری‌ آمیز هوش مصنوعی پیشرفته قرار دارد.

source

توسط nastoor.ir