لاریجانی: وجاهت بین المللی اسرائیل مخدوش است/ نتانیاهو حیات سیاسی خود را در ادامه جنگ می‌داند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون وجاهت بین المللی اسرائیل مخدوش شده و بحران امنیتی برای آنان مسئله‌ای جدی است.

خبرگزاری میزان – علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در تحلیل تحولات جبهه مقاومت و جبهه رژیم صهیونیستی در سالگرد عملیات طوفان الاقصی، گفت: حوادث در این روز‌ها خیلی سریع می‌گذرد و از سال گذشته که عملیات طوفان الاقصی رخ داد و دستاورد زیادی هم برای رژیم صهیونیستی نداشت یک وضعیت جدیدی برای این رژیم پیش آمده است؛ از نظر اقتصادی کشوری که یک سال در جنگ باشد اوضاع اقتصادی آن به هم ریختگی پیدا می‌کند و طی یک برآوردی، اعلام شد رژیم صهیونیستی حدود ۵۳ میلیارد دلار ضرر دیده است.

وی افزود: مشکل مهمتر وجود یک نابسامانی سیاسی در داخل اسرائیل است، نتانیاهو احساس می‌کند اگر این ماجرا ختم شود زندگی سیاسی او نیز تمام می‌شود لذا این تفکر را به ادامه ماجرا و درگیری وصل کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسئله بعدی مخدوش شدن وجاهت بین المللی آن هاست. همان طور که دیدید هنگام سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل عده زیادی سالن را ترک کردند. او یک رفتار شیادانه‌ای را دنبال کرد؛ نقاشی‌هایی را درست کرده بود که در آن عکس جغرافیای ایران را سیاه و جغرافیای خودشان را سبز کرده بود، فکر کرد با این نقاشی شرایط شان عوض می‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بحران امنیتی برای رژیم صهیونیستی، مسئله‌ای جدی است، گفت: اگر تمام این محور‌ها را کنار هم قرار دهیم رژیم صهیونیستی خود را در شرایط تعیین تکلیف نهایی قرار داده که خودش هم، خود را به این روز انداخته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: رژیم صهیونیستی کشتار‌های زیادی به راه انداخت، اما اکنون احساس می‌کند اگر به لبنان و جا‌های دیگری حمله نکند نمی‌تواند در قدرت بماند. البته این تعیین تکلیف نهایی شرایط پرریسکی برای او و دیگران است، چون یک دیوانه هم می‌تواند خود را هلاکت برساند و هم برای دیگران مزاحمت ایجاد کند و به همین دلیل است که رهبری معظم انقلاب در نماز جمعه امروز فرمودند همه باید کمربند‌های خود را ببندند، چون شرایط، شرایطِ تعیین تکلیف است.

فرماندهی کار دست آمریکاست

وی تصریح کرد: بنابراین باید تشخیص دهیم که با چه کسی طرف هستیم، آیا با رژیم صهیونیستی طرف هستیم؟ به نظر که اینطور نمی‌آید. همین الان دیدم که آقای بایدن گفته ما ۱۲ ساعت مرتب در روز با اسرائیل ارتباط داریم و معاون وزیر خارجه شان گفته بود که ما با هم تصمیم می‌گیریم که چه کنند.

لاریجانی اذعان افزود: روشن هم است یعنی به محض اینکه حادثه‌ای رخ می‌دهد فوری پنتاگون می‌آید نیرو اضافه می‌کند و فعال می‌شوند، حالا با یک بازیگری سیاسی که دارند. به نظر می‌رسد که فرماندهی کار دست آمریکاست و رژیم صهیونیستی خط شکن است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به همین دلیل مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که کل منطقه با یک همچین وضعیتی مواجه است. یک شرارتی رژیم صهیونیستی می‌کند، ولی فرماندهی کار دست آمریکا است. اینکه رهبری فرموند اتاق فرماندهی یکی است، اتاق فرماندهی دست رژیم صهیونیستی نیست او خط شکنی می‌کند. حالا اگر اینگونه باشد باید در کار دقت کافی داشت یعنی وضعیت منطقه وضعیتی نیست که به این سادگی حل شود.

وی ادامه داد:، چون آمریکایی‌ها در این قضیه رفتار دوگانه‌ای دارند؛ از یک طرف این خط شکن را جلو انداختند و خودشان هم هزینه‌ای نمی‌دهند، سلاح می‌دهند و کمک مالی هم می‌کنند، ولی بحران را او ایجاد می‌کند و سربازان خودشان هم کشته نمی‌شوند، حداکثر این است که سربازان یهودی رژیم صهیونیستی کشته می‌شوند.

لاریجانی اضافه کرد: نکته دوم این است که رفتار احمقانه‌ای بروز می‌دهند و شروع به نصایح مسخره‌ای به دیگران می‌کنند یعنی از این طرف، آشوب و بحران را در منطقه ایجاد می‌کنند و از طرف دیگر شروع به نصیحت دیگران می‌کنند که آرامش را حفظ کنید تا شرایط منطقه بحرانی نشود در حالیکه خودشان بحران را به وجود آوردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه رهبری فرمودند شما نزول اجلال نکنید در این منطقه و بروید اوضاع درست می‌شود کاملاً حرف صحیحی است، چون از ابتدای انقلاب این‌ها بحران ایجاد کردند. صدام را این‌ها جلو انداختند. بعضی از این کتاب‌هایی که الان از سرنوشت جنگ ۸ ساله چاپ شده و بعضی از مسئولین عراقی خاطراتشان را نوشتند نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها آدم فرستاند و صدام را تحریک کردند. اصلاً بحران در منطقه را این‌ها به وجود می‌آورند.

وی خاطر نشان ساخت: استراتژی جمهوری اسلامی این است که نه تنها خودش در منطقه استقلال داشته باشد و قوی باشد بلکه کل منطقه از قدرت برخوردار باشد؛ برای ما اگر مصر و عربستان قوی باشند یک مزیت است و من فکر می‌کنم علت اینکه مردم منطقه از عملیات ایران خوشحال شدند به خاطر این است که خودشان احساس می‌کنند این قدرت ایران، قدرت آن‌ها هم هست.

مشاور رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که آمریکایی‌ها دارند مسئله امنیت اسرائیل است که به آن متعهدند و به آن اذعان دارند، ولی مسئله مهمترشان هوشیاری سیاسی است که در منطقه به وجود آمده است و این پدیده برای آن‌ها تحمل پذیر نیست؛ رژیم صهیونیستی فکر می‌کند با بمباران زیاد و ترور مشکل حل می‌شود در حالی که مسئله مقاومت که به وجود آمده ریشه عاطفی، احساسی و ایمانی دارد و شهادت‌ها این مسئله‌ی ایمانی را برجسته و بیشتر می‌کند. ریشه مقاومت، مجاهدت است که بر اساس عواطف و احساسات دینی به وجود آمده و وقتی شهادت شکل می‌گیرد این احساسات قوی‌تر می‌شود و اینکه رهبر انقلاب فرمودند آینده از آنِ مقاومت است به همین دلیل است.

لاریجانی در پاسخ به این شبهه و تردید که اساساً مسئله رژیم صهیونیستی و دعوایی که با حزب الله و غزه دارد چه ارتباطی به ما پیدا می‌کند، اظهار داشت: این موضوع چندین وجه دارد؛ یک وجه آن مسئله اسلامی است، به هر حال مردم مسلمانی را از خانه خود بیرون کردند. مسلمانان از نظر دینی یک ارتباطی با هم دارند البته از نظر انسانی هم همین طور است، مردم آمریکا که در حمایت از مردم غزه تظاهرات می‌کنند مسلمان که نیستند، اما به عنوان یک انسان احساس وظیفه می‌کنند.

وی ادامه داد: جدای از این، مسئله امنیت ملی ما است؛ رژیم اسرائیل رژیم راحتی نیست و به دنبال ماجراجویی می‌گردد، به این معنا که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها آن را برای یک نوع سیطره دائمی بر منابع نفتی و اقتصادی منطقه ایجاد کرده اند. ضمن آنکه منطقه خاورمیانه منطقه پر اهمیتی در کل منظومه جغرافیایی دنیا است. به همین جهت مسئله اسرائیل موضوعی است که می‌خواهد از نظر امنیتی، اقتصادی و سیاسی بسط پیدا کند و ملاحظه کردید به محض آنکه یک کمی شرایط شان تغییر کرد شروع به حمله به لبنان و ارسال پیام‌های تند به ایران کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر ایران بخواهد استقلال واقعی داشته باشد باید بداند فرماندهی رژیم صهیونیستی با آمریکا است و آن‌ها این را برای سلطه بر منطقه ساخته‌اند.

لاریجانی با طرح این سوال که آخر قرار است چه اتفاقی بیفتد بیان داشت: رهبری امروز آمریکا را بر سر یک دو راهی قرار دادند، آمریکایی‌ها باید بدانند بحران سازی در منطقه این نیست که فقط یک بازی دربیاورند، بقیه را به جان هم بیندازند و هزینه ندهند و بروند، این موجی نیست که آن‌ها را خیس نکند، بنابراین باید بپذیرند که مسیر معقول این است که به کشور‌های دیگر احترام بگذارند و از دیپلماسی استفاده کنند، این مسیر برای آن‌ها باز است و جلوی این رفتار شریرانه خط شکن خود را هم بگیرند. اینگونه نیست که رژیم صهیونیستی را آزاد بگذارند و بعد به ایران بگویند خویشتن داری کنید. ترجیح ایران و عُقلای منطقه این است که منطقه دچار بحران نگردد و آتش‌بس شود.

مشاور رهبر معظم انقلاب ادامه داد: یک راه این است که عاقلانه رفتار کنند، چون جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه‌ای ندارد که جنگ در منطقه فوران کند و بحران به وجود آید. راه دیگر این است فکر کنید با آوردن فشار و بحرانِ جنگ مسائل را حل کنید که در این رابطه هم رهبری فرمودند اگر کاری کنید پاسخ آن را دریافت خواهید کرد؛ این دو راهی، دوراهی است که باید خوب به آن فکر کنند. از نظر جمهوری اسلامی، مسئله فقط رژیم صهیونیستی نیست، این خود آمریکایی‌ها هستند که این کار را می‌کنند. نمی‌توانند بقیه را به جان هم بیندازند و فقط از دور معماری جنگ کنند. دست شان رو شده است بنابراین باید یکی از این دو راه را انتخاب کنند، البته ترجیح جمهوری اسلامی و عُقلای منطقه این است که منطقه دچار بحران نشود و آتش بس شود، ولی اگر راه دیپلماسی را نروند، تا مدتی درگیری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا بفهمند از طریق زور، ماجرا قابل حل نیست.

وی با تاکید بر اینکه فرماندهی تحولات بعد از عملیات طوفان الاقصی با آمریکایی‌ها است اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید مسئولیت این فرماندهی را بپذیرند. این نمی‌شود که یک کشور بزرگی یک بحران بزرگ ایجاد کند و بعد با یک نوع ترفند‌های مبتذل بخواهد ماجرا را طور دیگری سوق دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تصور من بر این است که تا وقتی آمریکایی‌ها احساس کنند شیطنت‌های شان هزینه‌ای ندارد هیچ گاه شرایط صلح در منطقه را ایجاد نمی‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: آمریکایی‌ها مایل به برقراری صلح و آرامش در منطقه نیستند. کشور‌های منطقه متوجه اقدامات آمریکا هستند؛ یک زمانی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند و فکر می‌کردند که به زودی یک مدینه فاضله‌ای برای خود در آنجا ایجاد می‌کنند، اما بعد از مدتی فهمیدند که در یک باتلاقی گرفتار شدند. همین اشتباه را در افغانستان هم مرتکب شدند. حالا آمده اند و غیرمستقیم عمل می‌کنند و این روشن است؛ بعد از مدتی این پرده می‌افتد و معلوم می‌شود خود آمریکایی‌ها پشت همه این تحولات هستند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این پرسش که در موضوع ارسال پیام‌ها برای خویشتنداری ایران در جهت برقراری آتش بس، این را ناشی از بدعهدی آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌دانید که نخواستند این اتفاق بیفتد و یا نتوانستند این شرایط را فراهم کنند، اظهار داشت: من بعید می‌دانم که نتوانند. شان رژیم صهیونیستی در حدی نیست که آمریکا نتواند شرایط را آرام کند، نخواستند. نمی‌خواهند که صلح در منطقه برقرار شود و هنوز مایل هستند که این ماجرا ادامه پیدا کند و تصور می‌کنند که به این طریق می‌توانند سلطه قوی تری در منطقه پیدا کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عملیات” وعده صادق ۲ “ما را به آتش بس و صلح در این مخاصمه نزدیک‌تر کرده است و یا فاصله بیشتری از آن گرفته ایم، اذعان داشت: در حال حاضر نمی‌توانم قضاوتی در این رابطه داشته باشم، به نظرم نصف، نصف است. اینکه رهبری هم آمریکا را بر سر یک دو راهی قرار دادند یک اقدام داهیانه بود. به نفع آمریکا است که از تجربه گذشته استفاده کنند و شرایط را به سمت آرامش ببرند. ما باید طرفدار صلح باشیم، جنگ هیچگاه چیز خوبی برای منطقه نیست مگر اینکه انسان مجبور به انجام چنین کاری باشد. در وجود نتانیاهو عقلانیتی نیست، اما برخی از رجال سیاسی دیگری که در رژیم صهیونیستی هستند مختصر عقلی دارند که متوجه شوند این مسیر، برای آن‌ها پرهزینه است. 

لاریجانی اظهار داشت: بدون تردید شهادت رهبران ضایعه است، اما باید دید که با این کار‌ها جریان مقاومت از بین می‌رود؟ قطعا چنین نیست. رژیم صهیونیستی تصور می‌کند اگر رهبران مقاومت را ترور کنند ماجرا تمام می‌شور در حالی که جریان مقاومت بر اساس عواطف ایمانی شکل گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ایران یک نقش مسئولانه‌ای در امنیت منطقه‌ای ایفا می‌کند، برای ما امنیت منطقه یک مسئله مهمی است. اگر منطقه امن باشد ما می‌توانیم راحت زندگی کنیم و مراودات درست داشته باشیم، به همین دلیل مسئله همکاری با کشور‌های منطقه مورد بازنگری قرار گرفته و روابط در حال تصحیح شدن است. 

وی بیان داشت: در قضیه اسرائیل کشور‌های مهم اروپایی هم رای آمریکا هستند، ولی برخی دیگر از کشور‌های اروپایی اینطور نیستند البته آن‌ها خیلی هم تاثیر گذار نیستند، ولی به هر حال جزء اتحادیه اروپا هستند و با ملاحظه بیشتری حرف می‌زنند و رفتار سنجیده تری دارند. باید توجه داشت که اتحادیه اروپا آن نقش اثباتی خود برای حل مسائل در منطقه را از دست داده است. کار‌های ایضایی دارند، برای انجام کاری در کنار آمریکا قرار می‌گیرند، اما نقش اصلی را آمریکایی‌ها دارند. در مسئله هسته‌ای به مثابه دلال رفتار می‌کردند، حَلال مشکل نیستند، مذاکره می‌کردند و بعد منتظر رای ارباب بودند، یک چانه این‌ها می‌زدند، یک چانه هم آمریکا می‌زد به همین دلیل این‌ها نمی‌توانند موفق باشند. آمریکا به آن‌ها مجال نمی‌دهد، البته معتقدم که در آینده روس و چین نقش مهمتری در منطقه پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/

source

توسط nastoor.ir