راهنمای استخدام زنان در سازمان آتش نشانی

شرایط استخدام زنان در سازمان آتش نشانی

شرایط استخدام زنان در سازمان آتش نشانی به کشور و شهری که در آن زندگی می کنند، ممکن است متفاوت باشد. در بسیاری از کشورها، زنان می توانند به عنوان آتش‌نشان در سازمان های آتش نشانی شروع به کار کنند. هر ساله، آزمون استخدامی آتش نشانی برگزار می شود که شرکت در این آزمون، شرایط عمومی و خاص را به همراه دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل با شرایط استخدام و مراحلی که برای آتش‌نشان شدن باید بگذرانید را در اختیار شما قرار دهیم.

شرایط استخدام بانوان در سازمان آتش نشانی به کشور و شهری که در آن زندگی می کنند، ممکن است متفاوت باشد. در بسیاری از کشورها، زنان می توانند به عنوان آتش‌نشان در سازمان های آتش نشانی شروع به کار کنند. هر ساله، آزمون استخدامی آتش نشانی برگزار می شود که شرکت در این آزمون، شرایط عمومی و خاص را به همراه دارد.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل با شرایط استخدام و مراحلی که برای آتش‌نشان شدن باید بگذرانید را در اختیار شما قرار دهیم.

شرایط عمومی استخدام زنان در سازمان آتش نشانی

شرایط عمومی استخدام بانوان در آتش نشانی ایران به طور کلی مشابه شرایط استخدام مردان است؛ اما با توجه به تفاوت های فیزیکی و وظایف خاص، ممکن است تفاوتی وجود داشته باشد. شرایط عمومی استخدام بانوان عبارتند از:

  1. شرایط سنی

حداقل سن بانوان برای استخدام در سازمان آتش نشانی معمولا ۲۰ سال و حداکثر آن ۴۰ سال تعیین شده است. البته ممکن است این قانون با توجه به قوانین هر کشور تغییر کند.

  1. مهارت و توانمندی ها

آتش نشانی یک شغل تیمی و اجتماعی است. متقاضیان باید توانایی همکاری با سایر همکاران خود داشته باشند و شرایط اضطراری و استرس زا را کنترل کنند.

همچنین پس از استخدام اولیه، دوره های آموزشی تخصصی در زمینه آتش نشانی و امداد و نجات را بگذرانند که شامل رعای اصول ایمنی، روش های امداد و نجات و کار با تجهیزات آتش نشانی است.

  1. آزمون کتبی و شفاهی

در ابتدا آزمون کتبی گرفته می شود که معمولا شامل سوالاتی درمورد اصول ایمنی، آتش نشانی، کمک های اولیه و سایر مباحث ایمنی است.

پس از قبولی ر آزمون کتبی و آزمون های فیزیکی، مصاحبه حضوری با متقاضی صورت می گیرد. این مصاحبه توانمندی های روانی و ارتباط شخص را ارزیابی می کند.

  1. آمادگی استقامت در شرایط اضطراری

زنانی که می خواهند در شغل آتش نشانی استخدام شوند، باید از نظر روانی آمادگی مواجه با شرایط پر خطر و استرس زا را داشته باشند.

  1. وضعیت تاهل

وضعیت تاهل هیچ ارتباط مستقیمی در آزمون استخدام آتش نشانی ندارد؛ اما ممکن است در برخی شرایط برای بانوان متاهل و دارای فرزند، در طول دور های آموزشی در نظر گرفته شود.

  1. دین و مذهب

زنان متقاضی باید اعتقاد به دین اسلام داشته باشند. همچنین تابعیت جمهوری اسلامی را دارا باشند.

  1. سایر شرایط

عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ممانعت برای استخدام در دستگاه های اجرایی از سوی مراجع قضایی دیگر شرایط استخدام زنان در استخدام آتش نشانی است.

استخدام زنان آتش نشان

شرایط اختصاصی استخدام زنان در سازمان آتش نشانی

  1. شرایط پزشکی و فیزیکی

معاینات پزشکی: سلامت عمومی متقاضی جهت استخدام از طریق آزمایشات پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این معاینه شامل سلامت قلب و ریه، شنوایی و عدم ابتلا به بیماری های خاص است.

آزمون های فیزیکی: بانوان متقاضی باید قبل از ورود به سازمان آتش نشانی، آزمون های فیزیکی مرتبط با استقامت، انعطاف پذیری، قدرت بدنی و سرعت را بگذرانند. این آزمون شامل دویدن، حمل تجهیزات، بالا رفتن از ارتفاع و شبیه سازی شرایط اضطراری می شود.

  1. قد و وزن

حداقل قد برای بانوان در سازمان آتش نشانی ۱۶۰ سانتی متر است. همچنین وزن فرد باید تناسب با قد آن و براساس شاخص توده بدنی (BMI) باشد.

  1. مدرک تحصیلی

حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلم است که برخی رشته پذیرش می گیرند. ممکن است در برخی موارد داشتن مدرک بالاتر مانند کاردانی یا کارشناسی، امتیاز محسوب شود.

رشته های مورد قبول جهت سازمان آتش نشانی:

  • برق
  • حقوق
  • صنایع
  • عمران
  • بازرگانی
  • مکانیک
  • معماری
  • روانشناسی
  • جامعه شناسی
  • فارغ التحصیلان رشته کارشناسی مرکز علمی و کاربردی آتش نشانی
  1. بومی بودن در استان مربوطه

  • حداقل ۱ سال سکونت در استان مربوطه
  • دارا بودن حداقل ۴ سال سنوات تحصیلی در شهر مورد تقاضا

بانوان آتش نشان

مراحل استخدام خانم ها در آتش نشانی

مراحل استخدام زنان در سازمان آتش نشانی، شامل ۸ مرحله مشخص است که متقاضی باید آن ها طی کند. این مراحل ممکن است بسته به شهر و سازمان آتش نشانی آن منطقه با کمی تغییر مواجه شود؛ اما اصول کلی آن به شرح زیر است:

  1. اعلام فراخوان و ثبت نام اولیه

سازمان آتش نشانی از طریق سایت های رسمی، رسانه های عمومی، و روزنامه ها جهت استخدام صادر می کند. در فراخوان شرایط کلی و نحوه شرکت در آزمون اعلام می شود.

پس از آن داوطلبان باید از طریق سایت رسمی سازمان آتش نشانی ثبت نام کنند. مدارک لازم را به صورت الکترونیکی بارگذاری کرده و اطلاعات شخصی و سایر مدارک مورد نیاز را قرار دهند.

مدارک مورد نیاز جهت استخدام اولیه:

  • عکس پرسنلی
  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه
  • اصل مدرک تحصیلی
  • مدارک لازم جهت استفاده از سهمیه ایثارگری یا معمولین
  1. بررسی مدارک و انتخاب اولیه داوطلبان

مدارک بانوان متقاضی توسط تیم گزینش بررسی می شود تا از افراد واجد شرایط مرتبط با شرایط خود، اطمینان حاصل شود. افرادی که شرایط اولیه را دارا باشند، به مرحله بعدی راه پیدا می کنند.

  1. آزمون کتبی

متقاضیان باید آزمون کتبی که شامل سوالات عمومی و تخصصی است را بگذرانند.

  1. آزمون فیزیکی

بانوان متقاضی باید آزمون های فیزیکی پشت سر بگذارند که این آزمون می تواند شامل:

  • حمل وزنه و تجهیزات سنگین آتش نشانی
  • دویدن در مسافت های مشخص در زمان محدود
  • بالا رفتن از نردبان و ارتفاع و شبیه سازی شرایط نجات
  1. مصاحبه حضوری و ارزیابی روانشناسی

متقاضیان خانم موفق در آزمون های قبلی، به مصاحبه حضوری دعوت می شوند. در این مصاحبه توانمندی های شناختی و شخصیتی، مهارت های ارتباطی، سوالاتی درمورد انگیزه و توانایی های فردی و مقابله با شرایط استرس زا پرسیده می شود.

  1. دوره های آموزشی

پس از گذراندن تمامی مراحل فوق، داوطلبان در یک دوره تخصصی معرفی می شوند که چندین ماه تا یک سال طول می کشد.

در این آموزش، مهارت های تئوری مانند اصول آتش نشانی، امداد و نجات و نجات ایمنی، آموزش می دهند. همچنین آموزش های عملی کار با تجهیزات آتش نشانی، شبیه سازی شرایط حریق و اطفای آن از دیگر دوره های آموزشی شغل آتش نشانی است. در طول این دوره، آموزش های فیزیکی جهت افزایش توانایی بدنی و استقامتی متقاضیان برگزار می شود.

  1. ارزیابی نهایی و استخدام رسمی

پس از اتمام کارآموزی و دوره های آموزشی، متقاضیان ارزیابی و بررسی می شوند. در نهایت، بانوان متقاضی که مراحل ها را با موفقیت پشت سر گذاشتند، به عنوان آتش نشان رسمی استخدام می شوند. پس از استخدام نیز، افراد موظف به گذراندن دوره های آموزشی و تمرینی جهت افزایش مهارت های خود هستند.

  1. آغاز به کار

زنان آتش نشاندر واحدهای مختلف سازمان آتش نشانی از جمله واحد آموزش، امداد و نجات و واحد عملیاتی توزیع می شوند و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می کنند.

اگر داوطلبی در یکی از مراحل استخدامی نمره کافی کسب نکند، ممکن است به او فرصت دوباره دهند.

آتش نشان زن

مزایا و معایب شغل آتش نشانی برای خانم ها

شغل آتش نشانی برای زنان باتوجه به کمک رسانی و ارائه خدمات، مزایای بسیاری دارد؛ اما از چالش های فیزیکی، روانی و اجتماعی نیز برخوردار است. با اصلاح زیر ساخت ها و تغییر نگرش فرهنگی و بهبود زنان مشاغل، می توان فرصت های بهتری در زمینه های مختلف را برای بانوان فراهم آورد.

مزایای شغل آتش نشانی برای زنان

  1. کار تیمی و همبستگی
  2. فرصت آموزش و توسعه مهارت
  3. خدمت رسانی به هموطنان و جامعه
  4. امنیت شغلی و مزایای مالی

معایب شغل آتش نشانی برای زنان

  1. استرس و فشار روانی
  2. محدودیت شغلی
  3. عدم تعادل کار و زندگی
  4. چالش های فیزیک و شرایط سخت

حقوق آتش نشانان زن چقدر است؟

حقوق و مزایای آتش نشانان زن مانند آتش نشانان مرد، تابع قوانین عمومی و دستمز دولتی است. این موضوع تحت تاثیر عواملی چون سابقه کار، سطح تحصیلات، محل خدمت و نوع ماموریت بستگی دارد. حقوق زنان آتش نشان دارای چند بخش است.

  1. حقوق پایه: حقوق پایه بانوان آتش نشان براساس جدول حقوق مشاغل دولتی تعیین می شود. میزان حقوق در این رده به مدرک تحصیلی و رتبه شغلی فرد بستگی دارد.
  2. مزایا و پاداش: بانوان آتش نشان علاوه بر حقوق پایه، از مزایای مختلفی برخوردار هستند. این مزایا شامل سختی کار، ماموریت به شهرهای دیگر و اضافه کاری است. علاوه بر آن زنان آتش نشان مانند سایر زنان شاغل دیگر از بیمه و سایر مزایای رفاهی برخوردار هستند.

شرایط ارتقا شغلی زنان آتش نشان چیست؟

یکی از مهم ترین عوامل در ارتقای شغلی داشتن سابقه کار در سازمان آتش نشانی است. آتش نشان پس از چند سال فعالیت و نشان دادن توانایی های خود می توانند جایگاه خود را ارتقا دهند.

از دیگر عوامل ارتقای شغلی، دارا بودن مدرک تحصیلی و علمی است. داشتن مدرک در رشته های مرتبط این فرصت را افزایش می دهد.

عملکرد شغلی و نحوه ارزیابی مدیریتی در حرفه خود از اهمیت زیادی برخوردار است. آتش نشانان زن توانایی رهبری خود را در ماموریت ها و عملیات ها نشان دهند، شانس بیشتری برای پیشرفت و ارتقا دارند.

به طور کلی، زنان برای ورود به سازمان آتش نشانی باید استانداردها و شرایط مشابه با مردان را طی کنند و از بسیاری از فیلترها بگذرند.

منبع: https://imensatrap.com/

source

توسط nastoor.ir