اهمیت سئو و تولید محتوا در کسب و کار

یکی از مهم‌ترین فواید اثبات شده و به‌دست‌آمده از ورزش اثرات مثبت آن روی حس و حال فرد است. یک مطالعه مروری منتشرشده در Maturitas در 2017 نشان داد که فعالیت جسمی منظم می‌تواند به کاهش افسردگی، اضطراب و موارد دیگر کمک کند.

البته هر کسی بعد از انجام یک تمرین، احساس شادتر بودن، آرام‌تر بودن یا از نظر احساسی پایدار بودن نمی‌کند. علاوه بر این، اگر این قضیه شامل حال شما هم می‌شود ممکن است نگران باشید که کار اشتباهی انجام می‌دهید. اگر این شرایط برای شما صدق می‌کند، از خودتان پنج سؤال زیر را بپرسید.

جواب‌های شما ممکن است به شما این اطمینان را بدهد که اگر ورزش باعث شادتر شدن شما نشود شما مقصر نیستید و همچنین ممکن است به شما کمک کند که چطور از فواید افزایش خلق‌وخوی ورزش منظم مانند بسیاری از افراد که از آن لذت می‌برند بهره‌مند شوید.

5 سؤال که باید از خودتان بعد از ورزش بپرسید

اگر بعد از ورزش احساس ناراحتی و غمگینی یا حتی افسردگی می‌کنید سؤالات زیر را از خود بپرسید:

سؤال 1: آیا بیش از حد ورزش می‌کنید؟

وقتی بحث ورزش به میان می‌آید، بیشتر لزوماً به معنای بیشتر نیست. اگر خیلی سخت تمرین می‌کنید، می‌توانید بیش تمرینی را تجربه کنید و یکی از علائم بیش‌تمرینی احساس ناراحتی و افسردگی است.

برای مثال، یک مطالعه منتشرشده در 2012 در Sports Health نشان داد افرادی که اختلال بیش‌تمرینی دارند ممکن است سطوح بالاتری از تنش، افسردگی، خستگی، گیجی و ازدست‌رفتن قدرت را در خود نشان دهند. اگر بیش از حد بلندپرواز و زیاده‌طلب هستید، شاید از اینکه عملکردتان عالی نیست ناامید شده و در نتیجه به خودتان حتی سخت‌تر فشار وارد کنید. سعی کنید در چنین شرایطی روتین تمرینی‌تان را سبک‌تر کنید.

اگر درباره این نگران هستید که کاهش تمرینات باعث کاهش آمادگی جسمانی‌تان می‌شود – چند جلسه را با یک مربی واجد شرایط برنامه‌ریزی کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا تمریناتتان هم مؤثرتر باشد و هم احتمال پایینی برای اینکه احساس بدی به شما بدهد داشته باشند.

سؤال دوم: آیا تاریخچه‌ای از افسردگی دارید؟

اگر فواید حس و حال مثبت را از ورزشتان تجربه نمی‌کنید، و به طور مداومی احساس کاهش و پایین‌بودن احساساتتان را دارید، این می‌تواند نشانه‌ای از اختلال افسردگی زمینه‌ای باشد. طبق نظر کارشناسان، افسردگی می‌تواند نشانه‌های فیزیکی و روانی داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • غمگینی و احساس ثابت پایین‌بودن حس و حال
  • بدون انگیزه بودن
  • ازدست‌رفتن علاقه‌ها و زندگی اجتماعی
  • گریان بودن
  • تحریک‌پذیر بودن
  • احساس نگرانی و مضطرب بودن
  • افکار خودکشی داشتن
  • ازدست‌رفتن اشتها
  • کمبود انرژی
  • خواب مختل شده

اگر چنین شرایطی دارید که روی عملکرد شما تأثیر گذاشته و باعث ناراحتی قابل‌توجه شما می‌شود، ممکن است زمان ملاقات با یک متخصص سلامتی روانی (روان‌شناس) رسیده باشد.

سؤال 3: سطح استرس شما چقدر است؟

استرس می‌تواند بدن و ذهن را ویران کند. اگر از قبل در شرایط استرس‌زای جسمی یا روانی بوده‌اید، یک تمرین ممکن است به جای کمک‌کردن باعث خالی‌کردن انرژی بیشتر شما شود. مطالعات همچنین دریافته‌اند که استرس می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی نیز باشد.

استرس اضافی ناشی از تمرینات ممکن است باعث اختلال خوابتان شده، و به خصوص به شما احساس خستگی بدهد و بدنتان را پر از کورتیزول کرده که یک ماده شیمیایی است که طی شرایط “جنگ و گریز” آزاد می‌شود و باعث می‌شود به شکل بالقوه‌ای احساس اضطراب یا افسردگی بیشتری کنید.

بنابراین، به جای بیرون رفتن  برای یک دو 8 کیلومتری تنبیه‌کننده یا یک جلسه سخت تمرینی مرکز بدن، یک تمرین کاهش‌دهنده کورتیزول کمتر شدید مانند یوگا، حرکات کششی یا پیاده‌روی را در نظر بگیرید. شاید حتی بخواهید با یک دوست این کار را انجام دهید تا استرستان کاهش یافته و برای ورزش نیز باانگیزه بمانید.

سؤال 4: انتظارات شما چه هستند؟

وقتی سعی می‌کنید وزن کم کنید، خوب بخورید و از نظر بدنی روی فرم باشید اما نتایج آن‌طور که انتظار دارید سریع ظاهر نشوند، قطعاً این میتواند روی حس و حالتان تأثیر بگذارد. عدد روی ترازو باید پایین بیاید، لباس‌هایتان باید اندازه‌تان شوند و باید احساس قوی‌تر بودن و جذاب‌تر بودن داشته باشید.

اگر اینها اتفاق نیفتند، این موارد را در ذهنتان داشته باشید:

  • اگرچه شاید با ورزش منظم یک‌ماهه نتایج را مشاهده نکنید، اما تحقیقات نشان داده‌اند که اغلب 8 تا 12 هفته برای نمایان شدن نتایج لازم است. مهم است که این انتظار را در ذهنتان داشته باشید.
  • اهدافتان را مجدداً تنظیم کنید: روی داشتن احساس خوب و سالم‌بودن تمرکز کنید، که هر دو را می‌توانید فقط با تغییرات سبک زندگی بهتر به سادگی به آنها دست یابید.
  • به جای عدد روی ترازو، روی چیزهایی مانند بهبود انرژی، استقامت بهتر و احساس قوی‌تر بودن تمرکز کند.
  • با برداشتن فشار از روی خودتان، شما یاد خواهید گرفت از تغییراتی که می‌سازید لذت ببرید که این کار شما را تشویق می‌کند تا به آنها متعهد بمانید.

قبل از اینکه بدانید، این استمرار نه تنها باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید، بلکه از نظر بدنی نیز خیلی بهتر خواهید شد.

سؤال 5: آیا سوخت‌رسانی درستی به بدنتان دارید؟

طی ورزش، بدن شما به قند خون یا گلوکز که یک منبع سوخت اصلی است متکی خواهد شد. وقتی سطوح گلوکز در خونتان پایین است، شما به شکلی ساده نمی‌توانید انرژی کافی برای تمریناتتان فراهم کنید – درست مانند یک ماشین که سوختش به اتمام می‌رسد.

قبل از تمرین، چیزی بخورید تا به شما کمک کند از افت سطح قند خون خیلی زیاد پیشگیری کند – یک شرایطی که می‌تواند به شکل موقتی حس و حالتان را مختل کند. لازم نیست این یک وعده‌ غذایی کامل باشد همچنین نباید در شرایطی که خیلی سیر هستید ورزش کنید چون می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.

یک خوراکی بخورید که شامل ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم است – برای مثال کره بادام روی یک نان سبوس‌دار. و مطمئن شوید که مقدار آب کافی قبل و حین و بعد از تمرین می‌خورید و از همه مهم‌تر زمان کافی برای هضم خوراکی به بدنتان بدهید تا بتوانید از فواید آن حین ورزش بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

ورزش‌کردن باید باعث سرحال شدن شما به خصوص از نظر روحی- روانی شود. چون طی ورزش هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که کمک می‌کنند فرد احساس بهتری داشته باشد و با اینکه از نظر جسمانی خسته شده است اما از نظر روانی سرحال و سرزنده باشد.

با این حال در برخی افراد ممکن است این قضیه برعکس باشد، یعنی ورزش باعث ناراحتی و افسردگی آنها شود. این مطلب با ارائه راهکارهایی برای این دسته از افراد به آنها کمک می‌کند تا نخست ریشه این مسئله را پیدا کرده و سپس برای درمان آن اقدام کنند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


source

توسط nastoor