در چند سال گذشته، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین موفق به بهسازی بخش قابل توجهی از راههای حوزه استحفاظی این استان، به ویژه راههای شریانی، شده است. با استفاده از روکشهای حفاظتی اسلاریسیل و میکروسرفیسینگ، این اداره کل کوشش کرده است تا سطح امنیت و راحتی سفر در این مناطق افزایش پیدا کند.
اما اگر نگاهمان به سال جاری و چالشهای اعتباری متوجه میشود که در این سال هنوز هم تعداد زیادی از راههای روستایی در استان قزوین درحال حاضر برای بهسازی نیاز دارند. حالا با اوضاع اقتصادی فعلی کشور، تفکر به صرفهجویی در هزینهها وجود دارد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین به یک دست کاری کلیدی اشاره کرده است. او برای اولین بار در ایران از روش آسفالت سطحی چیپسیل پلیمری استفاده کرده است که این روش علاوه بر صرفه اقتصادی بالا، فوایدی دیگری هم دارد.
اصولاً روکش آسفالت سطحی چیپسیل پلیمری یک فناوری نوین برای روکش آسفالت، دو روسازی سطحی روکش آسفالت قدیمی را به روی آسفالت جدید چیپسیل پلیمری قرار میدهد. این کار علاوه بر صرفه اقتصادی، مزایای دیگری نیز دارد. از جمله آنها میتوان به اینکه آسفالت سطحی چیپسیل پلیمری یک بار کامل آب بندی میکند و از ریزش آسفالت قدیمی در آبها جلوگیری میکند. همچنین در آن میزان مواد آلاینده کاهش پیدا میکند و درنهایت عمر بهرهبرداری سازه روسازی افزایش پیدا میکند.
در راستای کارهای بی پایان خود به بهبود شرایط جادهای این استان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین از این فناوری برای اولین بار در کشور استفاده کرده است. این فناوری به عنوان نخستین نمونه در استان قزوین در ۲۴ کیلومتر از راههای فرعی و روستایی پیاده سازی شده و بهسازی ۱۵ کیلومتر دیگر از این راهها در برنامه کاری قرار دارد.
از نوآوریهای انجام شده در این زمینه میتوان به این اشاره کرد که این روش بهطور قابل توجهی مواد آلاینده را کاهش میدهد، عمر بهرهبرداری را افزایش میدهد و میزان ضریب زبری سطح رویه را نیز بهبود میبخشد.
همچنین میتوان به پیشبینیهای مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین اشاره کرد که در طول عمر و دوره بهرهبرداری تمام جادهها و راههای این استان نیاز به آسفالت شدن و بهسازی وجود دارد. او به شدت بر این موضوع تاکید دارد که روسازی در یک دوره بهرهبرداری روزی فرسوده و خراب میشود. از این رو کوشش میکند که با انجام عملیات نگهداری در طول عمر راهها، ضمن افزایش عمر از مدمل شدن جسم راه جلوگیری شود. به این طریق تمام این روسازیها دچار فرسودگی نمیشوند و آسفالت نگهداری شده و به طولانیترین زمان ممکن روسازی را با آسفالت نگه دارا میکند.