اصغر باقرزاده، مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، در مورد تلاشهای Міністерیت برای بسیج ظرفیت والدین دانش آموزان در زمینه اجرای برنامههای پرورشی و فرهنگی صحبت کرده است. باقرزاده از مدیران مدارس خواسته شده است تا اسامی ۶ نفر از والدین علاقهمند و توانمند را در سامانه “سیدا” ثبت کنند. این والدین به عنوان نمازیار، پاسخ یار، رصدیار، اردویار، رقابت یار و تشکل یار در مسابقات نمازخوانی دانش آموزان به شرکت میپردازند.
مدیران همچنین به همه دانش آموزان گفتهاند که باید یک فایل صحیح خوانی نماز خود را در سامانه “my.medu.ir” بارگذاری کنند تا داوری توسط نمازیاران انجام شود. تاکنون حدود ۲۰ هزار مدرسه اقدام به ثبت مشخصات والدین کردهاند و حدود ۱۲۰ هزار والدین فعال و علاقهمند در قالب این ۶ نقش شناسایی شدهاند.
به گفته باقرزاده، در مرحله بعد از ثبت مشخصات افراد، وزارت آموزش و پرورش به دنبال فراهم کردن دسترسیهای لازم برای هریک از نقشها در بستر سامانه یکپارچه Ministry است تا این افراد بتوانند باری را از روی دوش مدیران مدارس در زمینه پیگیری امور پرورشی و فرهنگی بردارند. در اولین گام، امکان فعالیت نمازیاران فراهم شده است.
علاوه بر این، مدیران اظهار داشتند که برای افرادی که به عنوان نمازیار توسط مدیران مدارس تعریف شدند، صفحه کاربری ایجاد میشود تا با وارد کردن کلمه عبور و نام کاربری، در آزمون برخط الکترونیکی شرکت کنند و در صورتی که توانمندی آنان براساس این آزمون احراز شود به فایلهای صحیح خوانی دانش آموزان خود دسترسی پیدا میکنند و میتوانند نسبت به مشاهده و بررسی این فایلها و البته داوری فایلها اقدام کنند.
سامانه بدین صورت تدارک دیده شده است که والدین موفق از نظر عملکرد، با تایید کارشناسان ادارات آموزش و پرورش، میتوانند ارتقا پیدا کنند و به فایلهای صحیح خوانی نماز دانش آموزان مدارس دیگر نیز دسترسی داشته باشند. سیستم تشویقی و امتیازدهی نیز برای افراد در این زمینه تدارک دیده شده است و به زودی برای ۵ نقش دیگر والدین در سامانه، دسترسیهای لازم جهت شروع فعالیت داده خواهد شد.
فهرستی از روندها و کنجکاویها:
1. اظهار نظرات مدرسهای از بهترین سوالات مدرسهای
2. نقش فعال والدین در برنامههای پرورشی و فرهنگی
3. مقالات مرتبط با مشکلات بزرگ امنیت
4. بررسی رابطه همکاری مدرسه-خانواده