سازمان حمایت و شورای رقابت پیرامون قیمتگذاری خودرو: تلاش برای ساماندهی بازار
شورای رقابت در تلاش است تا با تدوین دستورالعمل تجمعی، مسیر قیمتگذاری خودرو را ساماندهد. این تلاش در سازگار با قوانین موجود است تا بازار خودرو به sposób کارآمدتری اداره شود.
سپهر دادجوی توکلی، مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت، برای تببین شیوه قیمتگذاری، بر ضرورت توجه به موضوع انحصار بازار خودرو در کشور اشاره دارد. وی می گوید: به دلیل اینکه به دلیل وضعیت انحصاری بازار خودرو در کشور، موظف است برای ساماندهی این بخش بر اساس قانون دستورالعمل تدوین کند.
و ادامه می دهد: بر این اساس، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو در قالب مصوبه ۵۴۳ تایید شد و اکثریت آرای شورا را کسب کرد و تا زمانی که تغییری در آن مصوبه صورت نگیرد ما هیچ تغییری در آن نخواهیم داشت و هر زمانی اعضای شورا نیاز به تغییر را تشخیص دهند پس از رأیگیری و اخذ اکثریت آرا در شورا، آن تغییر اطلاعرسانی خواهد شد اما در حال حاضر قیمتگذاری خودرو همچنان به روال قبل است.
در این صحبت، دادجوی توکلی در خصوص نحوه قیمتگذاری خودرو صحبت کرده است. همچنین انواع مختلفی از مواد اولیه و هم PRICE را هم به عنوان یکی از مهمترین عوامل قیمت گذاری خودرو میاشاره.
وی در ادامه علت اینکه قیمتهای خودرو به افزایش ناگهانی از طریق خود آنها رسیده و باعث درز اطلاعاتده شده که مدتی قبل به خرید خودرو علاقمند است تا اینکه مشهود بود که قیمتها بالا رفته دیگر به این کار شتافته است و در یک جمله گمان میرود که صحبت در مورد ذات این کار مبنی بر آگاه باش داشته
دادجوی توکلی سپس به نشانهی حذف دلالی اشاره کرد که این موضوع در گذر زمان تسریع شده است و در کوتاهترین زمان ممکن، باعث بوجود آمدن شرایط مطلوب برای قیمت بازار و قیمت کارخانه میشود. با این تدوین دستورالعمل تجمعی، شورا نقش تعیین کنندهای در تعیین قیمت خودرو دارد. این تلاش، علاوه بر واقوع برای ساماندهی بازار خودرو، در حال تسهیل کارها با محور قرار دادن قانون میباشد.