مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی اصلی از ویندوز ۱۰ را در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ به پایان برساند و این موضوع کاربران و شرکت‌ها را با چند گزینه مواجه می‌کند: بروزرسانی به ویندوز ۱۱، پرداخت هزینه برای دریافت بروزرسانی‌های بیشتر، یا ادامه استفاده از ویندوز ۱۰ بدون دریافت هیچگونه بروزرسانی.

البته، مایکروسافت امیدوار است که همه گزینه اول را انتخاب کنند، به‌ ویژه با توجه به اینکه سهم بازار ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ بسیار کمتر است. به همین دلیل، این شرکت تبلیغات ویندوز ۱۱ را در ویندوز ۱۰ افزایش داده است.

 

مایکروسافت پایان پشتیبانی ویندوز ۱۰ را اعلام کرد

 

طبق گزارش‌های جدید، مایکروسافت تعداد تبلیغات تمام‌ صفحه در سیستم‌های ویندوز ۱۰ را افزایش داده تا کاربران را از پایان عمر این سیستم‌ عامل مطلع کند. جالب اینجاست که هیچ یک از این بنرها به برنامه “بروزرسانی امنیتی تمدید شده” (Extended Security Update) اشاره نمی‌کنند. این برنامه به مشتریان عادی اجازه می‌دهد با پرداخت هزینه‌ای ۳۰ دلاری به مدت یک سال دیگر بروزرسانی‌های امنیتی دریافت کنند (کاربران سازمانی و آموزشی می‌توانند از این برنامه تا سه سال استفاده کنند). در عوض، مایکروسافت بیشتر روی مزایای ارتقاء به ویندوز ۱۱ تمرکز کرده است.

 

تبلیغات با تأکید بر ویژگی‌های مبهم ویندوز ۱۱

به عنوان مثال، سایت ARS گزارشی از تبلیغاتی ارائه کرده که ویژگی‌های گیمینگ ویندوز ۱۱ را برجسته می‌کند، اما هیچ ویژگی خاصی ذکر نشده است. مایکروسافت تنها از عبارات مبهمی مانند «فناوری‌ای که دنیای گسترده‌ای را با زمان بارگذاری کمتر فراهم می‌کند»، «نرخ فریم بالاتر» و «رنگ‌های زنده‌تر» استفاده کرده است. البته، دکمه واضحی برای رد کردن این تبلیغات وجود ندارد: یا باید روی “بیشتر بدانید” کلیک کنید یا تبلیغ را برای زمان دیگری به تعویق بیندازید.

 

نارضایتی کاربران

برخی کاربران تبلیغاتی دریافت کرده‌اند که بر قابلیت Windows Backup تمرکز دارد و نحوه انتقال فایل‌ها از ویندوز ۱۰ به یک کامپیوتر جدید با ویندوز ۱۱ را توضیح می‌دهد. برخی دیگر تبلیغاتی مرتبط با Copilot+ PC دیده‌اند که کاربران با توانایی مالی کمتر برای خرید یک کامپیوتر جدید را ناراحت کرده است.

 

فشار برای خرید سخت‌ افزار جدید؟

علاوه بر اینکه تبلیغات اشاره‌ای به برنامه بروزرسانی امنیتی تمدید شده ندارند، هیچ توضیحی درباره بروزرسانی سخت‌ افزارهای موجود و واجد شرایط به ویندوز ۱۱ نیز ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل، به نظر می‌رسد هدف اصلی این تبلیغات، مجبور کردن کاربران به خرید کامپیوترهای جدید است، حتی با اینکه بسیاری از کاربران از سخت‌ افزارهای فعلی خود راضی هستند. این تبلیغات موضوع جدیدی نیستند و در واقع، گزارش‌هایی درباره آنها از اوایل آوریل ۲۰۲۴ منتشر شده بود. تنها تفاوت این است که مایکروسافت دامنه انتشار آنها را افزایش داده است.

 

درخواست برای شفافیت بیشتر

در حالی که اطلاعرسانی به کاربران درباره پایان پشتیبانی از سیستم‌ عاملی که استفاده می‌کنند کاری کاملاً منطقی است (زیرا هیچ‌ کس نمی‌خواهد میلیون‌ها کامپیوتر بدون بروزرسانی امنیتی بمانند)، آیا واقعاً درخواست برای شفاف‌تر و کمتر گیج‌ کننده بودن این اعلان‌ها بیش از حد است؟ به نظر می‌رسد این درخواست این روزها زیادی بزرگ است.

source

توسط nastoor.ir